Vi har samlat de vanligaste frågorna och svaren. Se om det du vill veta finns här. Saknar du något - kontakta oss, så hjälper vi dig.
1. Öppettider
Våra ordinarie öppettider för handel är:
Mån-fre 10.00-20.00 & Lör-sön 10.00-18.00.
Se avvikande och butiksspecifika öppettider här.
2. Parkering
1. Vad innebär Autopay-systemet?
Svar: Det är ett enkelt parkeringssystem utan p-skiva, bommar och parkeringsbiljetter. Det fungerar ungefär som trängselskatten, när du åker in på parkeringen registreras ditt registreringsnummer av en kamera och din parkering startar. En annan kamera registrerar när du åker ut och då avslutas din parkering, om du inte har valt att avsluta din parkering i betalautomaten. Det bästa med systemet är att du aldrig behöver oroa dig för parkeringsböter, utan kan uträtta dina ärenden i köpcentret i lugn och ro.
2. Vad kostar det att parkera?
Svar: Vi erbjuder alltid 5 timmars fri parkering per dygn i P-hus och garage samt 2 timmar fri parkering per dygn på markparkeringar. Därefter tillkommer en avgift om 10 kr per påbörjad halvtimme.
3. Hur betalar jag?
Svar: Det finns 5 olika betalalternativ.
• Betalautomat- Betala med kort i betalautomaten när du lämnar parkeringen. Du har sen 15 minuter på dig att åka ut ur parkeringsområdet.
• Betala i efterhand - Betala i efterhand med kort inom 48 timmar på www.autopay.io
• Mobil – Ladda ned och starta Linky Parking-appen när du åker in på parkeringen, kamerorna avslutar din parkering i appen per automatik när du kör ut från parkeringen.
• Automatisk betalning - Koppla ditt kort på autopay.io så dras parkeringsavgiften per automatik varje gång du parkerar i en Autopay-anläggning.
• Faktura – Om du inte gör något av ovan alternativ skickas en faktura till fordonsägaren. Fakturaavgift på 39 kr tillkommer.
Här hittar du enkelt våra fem betalautomater.
- Glashuset på norra parkeringen.
- Plan 1 i centrumhuset vid Willys.
- P-hus markplan, ingång från vårt utomhustorg.
- Utanför ICA i det södra huset.
- Utomhus på södra parkeringen vid Apoteket.
4. Vad händer om jag parkerar bilen inom ert område?
Svar: Det är 5 timmar fri parkering i P-hus & garage och 2 timmar på markparkeringen per dag som gäller, oavsett om du flyttar din bil mellan parkeringsytorna i vårt kvarter eller besöker oss fler gånger samma dag. Möjligt scenario; om du börjar din dag med att parkera hos oss i 2,5 timmar och sedan kommer tillbaka samma dag och parkerar ytterligare 3,5 timmar kommer din tid summeras för den dagen. Det innebär att din registrerade tid den dagen är 6 timmar varav 5 timmar är gratis och den resterande timmen debiteras.
5. Vilka öppettider har vår P-hus och garage?
Södra P-huset
Mån-sön kl.06.00-21.30
Centrumhuset och garage
Mån-sön kl. 06.00-00.00
3. Telefonnummer till alla aktörer
Kontaktuppgifter till butikerna finns under respektive butik. Där kan du även klicka på Google Maps för att se var respektive butik finns.
4. Presentkort
Just nu pågår ett leverantörsbyte hos oss, vilket innebär att möjligheten att handla presentkort tillfälligt upphör under en period, med start den 20240401.
Presentkort som är köpta innan 240401 kommer fortsatt fungera som vanligt, dvs du kan fortsatt använda ditt Mobilia presentkort i anslutna butiker. Anslutna butiker kommer fortsatt att kunna ta emot presentkort till dess att giltighetstiden på presentkortet löpt ut.
Vår onlinebutik för presentkort är stängd tills dess att våra system är uppdaterade.
Du köper presentkort på ett enkelt och smidigt i sätt i vår terminal utanför Cervera i södra huset eller i Centrumhuset nära huvudentré Torget 2. Mobilias presentkort kan laddas med minst 100 kr och max med 2500 kr med giltighetstid i två år.
Frågor om presentkort? Läs mer om vanliga frågor & svar här!
Eller kontakta Mobilia Information på 0702-01220, info@mobilia.se
5. Hur kan jag ta mig till Mobilia?
Att ta sig till oss är enkelt, vare sig du åker buss, kommer med bil eller cyklar. Vi ligger mitt i Malmö med busshållplatser precis utanför och erbjuder gratis bil- och cykelparkering.
Du kan cykla till Mobilia från alla delar av centrala Malmö på max 20 min, det finns cykel- och promenadstråk från alla håll,. Vi har totalt 600 cykelparkeringar inklusive tre cykelpumpstationer som både är säkra och nära till alla ingångar. Det är både smidigt och miljövänligt att cykla!
Att ta sig till Mobilia med buss är enkelt och miljösmart. Vi ligger mitt i Malmö ett stenkast från Södervärn som är en av Malmös största busshållplats. Stadsbussarna 7, 8, 34 och regionbussarna 146, 100 och 999.
6. Vad gör jag om jag har tappat något på Mobilia?
Har du tappat bort något hos oss lämnar respektive butik in det till vår hittegodsavdelning som hanteras av vår säkerhetsleverantör Securitas. Har du tappat bort något så mejla till: hittegods@mobilia.se
Beskriv det borttappade föremålet så utförligt som möjligt, tid och plats samt kontaktuppgifter till dig, så återkommer Securitas om föremålet finns i inlämnat i vår hittegodsavdelning.
OBS! Från och med 230101 så har Mobilia Information upphört som fysisk plats, har du tappat bort något mejla ovan mejladress.
7. Har du några frågor eller funderingar?
Kontakta Mobilia Information
Tel: 0702-012200
Mail: info@mobilia.se
8. Kan jag ha med min hund på Mobilia?
Mobilia välkomnar hundar att passera igenom centret. Det är upp till varje butik/café/restaurang om de vill tillåta våra fyrfota vänner inne hos sig, så vi ber om respekt för detta. Människans bästa vän ska alltid vara kopplad och får ej lämnas obevakad.
9. Finns det nyckelkopiering och skomakare på Mobilia?
Ja, hos SKO & NYCKELSERVICE kan du kopiera nycklar medan du handlar, här erbjuds också alla typer av skoreparationer och batteribyte för både klockor och bilnycklar.
10. Finns det skräddare och kemtvätt på Mobilia?
Ja, FRIDA KEMTVÄTT & SKRÄDDERI erbjuder kemtvätt och ändringar och reparationer av alla möjliga kläder och textiler.
11. Kan jag tvätta bilen på Mobilia?
Ja, BILCLEANIKEN erbjuder allt från en enkel biltvätt till lackkonservering. Finns på plan 2 i P-huset med infart från Trelleborgsvägen.
12. Kan jag skriva ut dokument på Mobilia?
I nuläget erbjuder vi inte någon tjänst för utskrift eller kopiering.
13. Har ni någon second hand butik på Mobilia?
Ja, SKÅNE STADSMISSION finns i södra huset.
14. Kan jag vaccinera mig hos er?
Ja, du kan vaccinera dig hos både SVEA VACCIN och MOBILIA VÅRDCENTRAL.
15. Kan jag ladda min el-bil hos er?
Ja, vi har 75 el-laddare på plan 2, 3 och 4 i våra P-hus och garage.
Betalningsalternativ för att kunna ladda din bil:
- Swish 50 kr per laddningstillfälle. När betalning är utförd öppnas laddningen och sedan kan laddning ske tills den avslutas eller längst tills nytt dygn påbörjas.
- Parkster – 3,50 kr/kWh
OBS! Är parkeringstiden längre än 5 timmar så tillkommer parkeringsavgift via Parkman, som är 10 kr/påbörjad halvtimme. För mer information om Parkman, vänligen besök: https://www.mobilia.se/artiklar/parkman/
16. Har ni bostäder på Mobilia?
Ja, vi har 335 välplanerade hyreslägenheter, vill du veta mer maila till aleksandra.siljegovic@al.se och anmäl intresse här
17. Kan jag skicka och hämta paket hos er?
Posthantering och PostNord-ombud finns inne i ICA Malmborgs butik i södra huset. För mer information besök ICA Malmborgs hemsida
18. Jag behöver växla pengar, kan jag göra på hos er?
Ja, vi har FOREX BANK som hjälper dig med det. Du hittar Forex Bank i södra huset, ingång från markparkeringen.
19. Jag behöver sätta in pengar, kan jag göra på hos er?
Ja, du kan sätta in pengar hos BANKOMAT & KONTANTCENTER. Du hittar Bankomat & Kontantcenter på plan 2 i centrumhuset.
20. Dags att förnya mitt körkort, finns det någon fotoautomat?
FOTOAUTOMAT finns i centrumhuset på plan 1 och i södra huset (vid Lagerhaus).
21. Kan jag byta glas på min mobil?
Det gör du enkelt hos LAGA MOBILEN/ELON i södra huset.
22. Finns det bio på Mobilia?
Ja, NORDISK FILM BIO har 5st supermoderna biosalonger varav en är 4DX och verkligen är en bio upplevelse för alla sinnen.
23. Finns det familjeaktiviteter på Mobilia?
Ja, besök gärna FUNNYS ÄVENTYR som är ett fantastiskt kulturhus för barn och erbjuder roliga barnaktiviteter och lekar inomhus för både små och lite större barn.
24. Är det tillåtet att marknadsföra på Mobilia-området?
På Mobilia är det inte tillåtet - utan tillstånd från fastighetsägaren - att utföra affischering eller annan marknadsföring i form av tryckmaterial eller försäljning. Detta är gällande invändigt i vårt handelskvarter, utomhus samt i våra garage och P-hus.
25. Finns det kundtoaletter som är öppna innan kl.10?
Jadå, det finns det. I södra huset, i passagen bakom Espresso house finns kundtoaletter som är öppna från kl.07.00. I centrumhuset är RWC och unisextoaletter på plan 2 öppna från kl.07.00. OBS! Ej på avvikande öppettider då centrats öppettider påverkar kundtoaletternas öppettider.